Осврт на памфлетску критику
Ако би човек хтео у животу да буде судија ради лепоте самог позива, онда би имао право до миле воље да се губи у магловитим претпоставкама својих судова и да му таква једна жеља буде неисцрпна песничка и строго индивидуалистичка маштарија; али ако један човек већ изриче судове и то а приори са неким прећутним правом, онда је он вероватно себи морао унапред да постави неку врсту моралног и социјалног закона, неку врсту моралне и социјалне методе.
Било је две врсте критике: негативне, рушилачке, оне која је обарала старе вредности и указивала на нове, критике које се бавила временским проблемима, посматрајући ствари и проблеме под светлошћу временских неодговорности и потреба. Али критике без тенденције, без оправданог критичког смисла, није било, нити ће је бити. Додуше, памфлет је захвалан критички облик, нарочито у данашње доба социјалних и политичких опортунизама, нарочито у време када се не улаже богзна какав морални труд да се противник обори. Модерност и савремена револуционарност унеле су извесне анархистичке принципе, у којима се не обраћа пажња чиме ће се и како ће се постићи циљ. То је, донекле, и усавршило тај књижевни род критике – памфлет.
Позитивистичко схватање Јована Скерлића, да се Српство обогати књижевношћу, имало је за циљ формирање свих националних снага у духовном погледу. О томе се данас може са подсмехом говорити, као што се и о трансцедентном појму лепога може говорити као о свршеном чину игре мириса мртвих ствари. Али то су били циљеви, ма какве вихорне и лабилне садржине.
Посматрајмо данашњу критику, кад је у исто време сваки стихотворац у ствари довољан да подвуче неко „значење“ свога рада. Многострукост видова под којима се јавља савремена критика, говори о небулозном и још недефинисаном стању поратне књижевности. Додуше стара критика је била ретроградна са идејама чисте ретроспективности али нова, одвојена од прошлости као ампутирана нога или рука, хтела би да се прикалеми уз једно ново тело, које у ствари нема детерминисану подлогу, које је још у нимбусу замисли. У њој има изванредних друштвених и духовних смерова, који означавају тенденцију за новим облицима друштва, за новим моралом, али она је страшно недефинисана, да се то „ново“ назире у ствари само у варницама под микроскопом. Био би грех не признати отворено и јасно да већим делом млади и нови књижевници не греде за новим, опсежним и човечнијим. Но која вајда од тога, кад ту своју човечност бране од свакога и свачега као да је у питању најегоистичнији осећај индивидуализма? Поједине школе се ограничавају на искључивост интерпретације, поједини проповедници дијалектичког материјализма држе монопол на тај савремени појам, а у ствари критика је добила печат власништва, те објективном посматрачу изгледа да су критичари добили концесију за извожење поједине литерарне робе, на коју нико у земљи нема више права. У таквом стању ствари није никакво чудо што је котерија доминирајући фактор у југословенској књижевности: котерија књижевна и критичка. И није никакво чудо што је памфлет освојио позиције научне критике.
Пример памфлетског критичара, без обзира што је о писцу ових редова у више махова „похвално“ писао све до једног приказа његове критике у Провди јесте Ве Глигорић. У време кад је овај човек био уредник Раскрснице, раскршћа у сваком погледу (сам назив часописа означује нешто „јесте и није“), већи број књижевника у земљи имали су због својих револуционарних уверења обрачуне мало теже и судбоносније, него што су они његови у каснијим брошурицама. Он је до јуче био сав у водама естетизма, један мало особенији ђак Павла Поповића, који је из традиционалног књижевног неуспеха који пут писао горчиво и осветољубиво, трудећи се да да једном породичном неуспеху да извесну јетку рехабилитацију. Нека врста гробара, он је у више махова покушао да врши двоструку вивисекцију лешева. Лакше је било чистом негацијом афирмирати се у једном добу када су свим вредностима ноге од стакла. Осећајући релативност свега у фактичним социјалним и духовним кризама он је добро предвидео да је негација у ствари афирмација, јер је она најближа ономе који би данас и афирмативно говорио и делао. Но он се никад није усудио критику да подвуче неким општим принципима. Немајући никакве изграђене идеологије, духовне ни друштвене, хранећи се идејама Абе Бремона и Андре Терива, висећи између хумора Љубе Ненадовића и либерализма, он је успешно пливао све до данашњих дана, често уходски и подмукло везујући се, макар и прећутно, уз неке у ствари идејне људе. Али и то везивање било је рачунско и зеленашко, да га је могао осетити само један рафинован нос. Њега је више диктовала плашња, него нека „идејна веза“. У ствари Ве Глигорић добро зна да никоме није данас стало до његовог суда, јер ерудицијом и онако не може бог зна како некоме да импонира а најмање онима уз које се везивао и уз које се данас везује. Његово знање може да се мери са знањем осредњег професора упоредне књижевности, а у овој књижевности ма колико давала утисак непрекидног рата, до данас га нисмо видели ни једном у извидници. Он је као они вешти забушанти, који негде у близини Врховне команде чекају исход борбе да би могли да даду суд.
Али Ве Глигорић уме горчиво да се насмеје, човеку који је носио прљаво рубље да навуче свилену кошуљу, чистуницу да оспори свако купатило, моралноме да пронађе прљавштину, а лопова да оправда. За последње три године многи су сазнали о Хегелу, није чудо ако га је и Глигорић прочитао, мада ја у то и данас сумњам. Глигорић говори о „новој“ књижевности, а њу познаје преко нас; он говори и о позоришту а у свету није видео веће позориште од оног код Кнежевог споменика. Ваљда нећу веровати да је говорио са Фројдом, да му је Пастернак причао о поезији у „Кафе де ла либерте“, да му је Тристан Цара био идејни друг, и да је присуствовао самоубиству Жак Вашеа. Још мање ћу веровати да га је Џојс, поводом свог превода Улиса на француском, молио да о њему за Балканско полуострво пише похвално. Или ако је за спрдњу, онда, Ве Глигорића је, као патер фамилијас једне нове, напредне генерације, у неоспорном пријатељству са Камиле Гоемансом, Луис Буњуелом, Глатковом, Георгес Садулом, Верфелом и другим с ове и с оне стране Атлантског океана.
Чему онда разметање? Што да не будемо јасни и искрени? Ваљда је ову генерацију г. Глигорић запојио револуционарношћу и напредном књижевном и социјалном вером? А ваљда му се нећемо клањати због неке распојасаности и распућиновски мистичне силе у њему?
Тип јавног радника Ве Глигорића је изван класа. Данас је борбен као што је до јуче био мрачно и неопростиво реакционаран, а сутра ће постати салонски социјалиста, све према времену и приликама. Данас саветује борбу, а сутра ће саветовати умереност. До краја живота плашиће се да се определи. Људи ове врсте су они који радо полижу што пљуну, који се радо одричу онога што су до синоћ проповедали и то све под фирмом „еволуције духа и догађаја“. Овакви јавни радници немају никаквих економских ни духовних подлога. Жорж Чарман каже о њима: – „Економски развитак учиниће крај свирепој игри, коју интелектуалци терају са собом. Код оваквих интелектуалаца чини се на први поглед да им се теорије поклапају са животним потребама, али оне у односу са економијом губе свако значење. Према томе оне су пуки кабинетски елаборати.“
Ови и овакви интелектуалци хвале се просечном ерудицијом. То је довољно да иступе „отворено“, „са правом“. Она је њихова грађанска кураж, ма колико била мала, јадна, мизерна. Њихов колективизам је у ствари популизам Андре Терива, тек да се изађе из куле од слонове кости, да се сиђе у предграђе, у народ, једном речју да се инспирација врати стомаку. Њихова застава је у ствари олињала и отрцана демократија.
(у најновијем броју књижевног часописа Браничево, 1-4/2012), који је управо у штампи. Потрудите се да обезбедите на време свој примерак штампан на папиру!!)